František Skála

Výstava Abstractio per naturam představuje výjimečnou tvář Františka Skály - díla, jejichž jednoduchost a osobitá estetika hraničí s abstrakcí či minimalismem. Autor přitom nijak neuhýbá ze své nastoupené tvůrčí cesty, pouze své postupy a jejich výsledky dovádí do formálně i obsahově zjemnělé esence. Termíny jako abstrakce či minimalismus nám ve skutečnosti mohou sloužit pouze jako pomůcka, umožňující popsat průzračnou čistotu skálovského destilátu, již vystavená umělecká díla představují.
V sérii nazvané Skládaná industrie František Skála úmyslně omezuje vlastní malířský rukopis. Nechává řídkou barvu, aby sama vzlínala do nabídnutého, různě skládaného podkladového materiálu. Na první pohled až konceptuální přístup však vede k produktům, jež nese nezaměnitelný autorský výraz. Finální plátna se proměňují v dopisy, půdorysy či rámovaná pole pro naše fantazijní představy.
Malířský cyklus Kruhy je definován kruhovými či elipsovými podložkami a přírodními pigmenty. S jejich pomocí autor vytváří soustředné barevné akordy a takto minimální tvůrčí jazyk v sobě nese otisk jeho estetiky. Sedimenty barevného souladu mají sílu hypnotizujícího okna do jiné dimenze bytí a jejich názvy je někdy posouvají k poetickým či naopak pozemsky hravým významům.
Sochařská série Modely monumentů (Momo) těží nejen z užitého materiálu (dutinky používané v textilním průmyslu), ale především z intimního měřítka. Je snadné si drobné a průsvitné tvary představit jako zmenšená modernistická díla pro veřejný prostor, ale i reverzně snít o miniaturních městských krajinách, v nichž by tyto sochy našly své finální uplatnění. Výstava v Trafo Gallery bude obsahovat site specific instalaci v pokojové dimenzi.
Pod kosmopolitním názvem Stones and Bones se skrývá série drobných sošek z kostí na břidlicových soklech. Jde o pomníky navržené pro různé světové metropole, jež zatím čekají na svou realizaci.
Na své diváky dílo Františka Skály často působí svou lehkostí, vyvolává dojem, že autor svá díla zázračně nachází ve svém okolí. Jednoduchost ale neznamená snadnost, ve skutečnosti vyžaduje náročnou práci, snad jen někdy korunovanou šťastnou náhodou. Aktuální výstava v Trafo Gallery je tak především zúročením mnohaletých zkušeností umělce se světem přírody a s lidskou materiální produkcí.