Michael Rittstein: Klokaní Tarzan
Dvojjazyčná publikace shrnující autorův přístup a dílo z posledních dekád. Kniha a stejnojmenná výstava Klokaní Tarzan představuje poslední čtyři tvůrčí roky Rittsteina jako imaginativního dokumentaristu svých cestovatelských výprav do našich civilizačních kolébek v čase i prostoru. Jako obdivovatel historických událostí a jejich přínosu pro vývoj lidstva ve svých posledních cestách zvolil za cíl Indii a Mexiko, ve vzpomínkách i Austrálii, jako místa
událostí svých imaginárních příběhů (komiks Klokaní Tarzan) nebo jen jako pozorný a empatický divák situací a detailů, které se odehrávají kolem něj.
Ať už jsou to sběrači odpadů, děti hrající si na indické ulici, nebo odpočívající tulák či mechanik z mexické opravny aut, případně lov mamuta a jiné divé zvěře v dávných prehistorických dobách, tyto pomíjivé fragmenty z obyčejných lidských životů, které se dnes a denně odehrávají kolem nás a my je v důsledku zrychleného rytmu času spíše míjíme bez povšimnutí, Rittstein volí za hlavní aktéry svých pláten, často s pečlivou studií pohybu a zhmotňuje tak stopy těchto zážitků s věčnou platností.
Se stejnou oddaností a hravostí se obrací do mikropříběhů rozličných zvířecích druhů převážně české provenience, jakési farmy zvířat ze současnosti. Sám jako téměř celoživotní rezident západočeské vesnice Brnířov, jíž je hrdým patronem, je obklopen zvířenou, které se v jeho očích i v malbě dostává úcty, pocty i vlastností srovnatelných s lidským druhem.
Rittstein jako humanista i darwinista zároveň vnímá důležitost rovnováhy všech živých tvorů a jeho obrazy jsou toho důkazem. Tisíc a jeden pohyb a příběhy domácího kocoura, který mu je každodenní inspirací, myší zvědavci na výletě do galerie moderního umění, ženy jako intimní přítelkyně tvorů zvířecí říše už jsou pro autora signifikantní prvek a jsou od něj zcela neoddělitelné. Občas až scénograficky vystavěné groteskní inscenace společných lidskozvířecích příběhů z Rittsteinovy fantazie dokladují jeho životní radosti a oblibu fabulace.
Dvojjazyčná publikace s úvodním slovem Blanky Čermákové, shrnující autorův přístup a dílo z posledních dekád, rozhovor s autorem o jeho malířském přístupu s ohlédnutím do osobní historie a výběr z děl za poslední čtyři roky. Autorkou grafického zpracování publikace je Jana Vahalíková.
Kurátorka, texty: Blanka Čermáková
Produkce: Blanka Čermáková, Dominika Vaňková
Grafický design: Jana Vahalíková
Fotografie: František, Zhoř, Zuzana Erbenová, Tomáš Rasl
Překlad: Phil Jone
Korektury: Tereza Hubáčková
Tisk: Tiskárna Helbich, s.r.o
Počet výtisků: 500 pcs/ks
Vydal Spolek Trafačka jako svou 32.publikaci