Massakr: minifestival filmového hororu v Kině výtvarných umění

Massakr: minifestival filmového hororu v Kině výtvarných umění

Kino výtvarných umění uvádí hororový minifestival

Massakr

14. – 16. února 2017

Přehlídka zaměřená na to nejvlivnější a nejlepší z historie filmového hororu, rozložena na tři dny, každý večer tři vybrané tituly.

„Uvidíte horor, kdy ještě nebyl hororem, protože jej tvůrci netočili se záměrem obohacovat nutně omezený žánr, ale naopak komentovali situaci kolem sebe. Expresionimus – motiv války, dekadentní chandra z pocitu vlastní existence.
Pak přijde anglosaský svět, ryze oddechová, žánrová záležitost komentující situaci outsidera Lovecrafta ve filmovém světě. Od neznámé postavy, která musí být prezentována pod jiným slavným jménem, přes psychedelickou hrůzu halucinogenních 70. let až ke krvavé grotesce kdy horor hraničí s černou komedií.
Vrcholem se stane Itálie, svět divoce křížící komerční film s autorskou výpovědí. Odhalení skryté podstaty Lovecrafta, který se v tomto případě nestává zfilmovanou kopií literární předlohy, ale proniká do morku samotné hrůzy a je jí neocenitelnou inspirací.
Nezbývá než věřit, že po tři večery v rámci omezených možností budou promítnuty klasické ukázky filmové hrůzy, výběr těch lepších titulů z toho nejlepšího co se nabízí. Sice digitální projekce, domácký televizní formát, ale rozptýlí velké plátno a především kolektivní divácká účast. (MJ)“

14. 2. NĚMECKO – EXPRESIONISMUS

„Tři nejlepší příklady z desítek vynikajících titulů vzniklých v období pantomimické kinematografie, kdy gesto svou výmluvností mnohonásobně předčilo slovo. Léta 1913 až 1922, kdy tyto filmy ovládly kinosály, patřily k formování Lovecrafta jako píšící individuality. Expresionistické filmy dodnes nezestárly a naopak předčí svou hloubkou cokoliv jiného, co vzniká v dnešní spotřební době. Neocenitelnou součástí těchto sice německých snímků je jedinečný pražský element nebo slovenská příroda. (MJ)“

16.30 Přednáška Martina Jirouška: VALENTÝNSKÝ MASSAKR – Horor a jeho struktura poznání, tedy příběh hrůzy od doby romantismu, přes dekadenci až k postmoderně. Černý bod v akci! http://protimluv.net/martin-jirousek-cerny-bod/

18.30 Kabinet doktora Caligariho (Das Cabinet des dr. Caligari, 1920)
„Všude kolem nás jsou duchové,“ touto větou začíná legendární „kabinetní horor“ koncipovaný jako existenciální výpověď z poválečné hrůzy. Jeho neocenitelnou součástí je osobní pražská zkušenost, která se promítá do jeho kuboexpresionistického labyrintu pokroucené mysli. Lovecraft a jeho ghetto! (MJ)“

20.15 Pražský student (Der Student von Prag, 1913)
„Zrcadlový přízrak pronásleduje nejlepšího šermíře z Prahy. Student Balduin má jednu jedinou slabinu, je beznadějně zamilován, podaří se mu porazit temné mocnosti? Patrně nejvýznamnější film světové kinematografie natočený na autentických místech v Praze, za přispění českých herců a pod taktovkou nejkontroverznějšího spisovatele 20. století Hannse Heinze Ewerse. Lovecraft a jeho přímá inspirace démonickou Evropou! (MJ) Film bude promítán s původní hudbou z roku 1913!“
22.00 Upír Nosferatu (Nosferatu, eine Symphonie des Grauens, 1922)
„Z primitivního hlediska zdařilá adaptace Draculy, z esoterického náhledu mistrovské dílo pod vlivem tajných řádů. Stále aktuální výpověď o Evropě zmítané v šílenství a pod nadvládou neznámého predátora z východu. Zárodek Lovecraftova Necronomiconu pod prizmatem tatranské přírody a středověké gotiky. (mao) Film bude promítán s původní geniální hudbou Hanse Erdmanna jako v okamžiku premiéry roku 1922!“

15. 2. ANGLOSASKO – LOVECRAFT a svět komerční kinematografie

18.30 Strašidelný palác (The Haunted Palace, 1963)
„Asi nejlepší Lovecratovo dílo Případ Charlese Dextera Warda v rutinní režii a produkci krále nezávislé kinematografie Rogera Cormana. Lovecraftova cesta k filmu byla složitá, aby se v roce 1963 dostal na stříbrné plátno, musel mu výpomoci slavnější kolega Edgar Allan Poe. (MJ)“

20.15 Hrůza v Dunwichi (The Dunwich Horror, 1970)
„Psychedelie jako nejlepší recept na neviditelnou hrůzu. Jedna z prvních regulérních adaptací Lovecraftova díla. V tomto případě si můžete ověřit výslovnost jmen mistrových podivných bytostí z rodu Cthulhu. (mao)“

22.00 Re-Animator, 1985

„Kultovní masakr z produkce Empire Picture, desítky litrů krve, utržené mluvící hlavy a jedno jediné zelenkavé sérum. Herbert West v neodolatelném podání Jefreye Combse. Moderní Lovecraft s nakažlivým černým humorem. (mao)“

16. 2. ITÁLIE – TEMNOTA. „Tři filmy a tři režiséři, který navždy změnili svět komerční kinematografie.“

18.30 Caltiki, the Immortal Monster (Caltiki – il mostro immortale, 1959)
„Mayské pyramidy, ztracená výprava, beztvaré monstrum! Jedinečný koncert kongeniální dvojice Riccarda Fredy a režírujícího kameramana Maria Bavy. Předloha pro filmy jako Cannibal Holocaust nebo Záhada Blair Witch. (mao)“

20.15 City of the Living Dead (Paura nella città dei morti viventi, 1980)
„Spiritistická seance – Dunwich, místo, kde se právě oběsil páter Thomas. Z hrobů vylézají živí mrtví… Vrcholné dílo Lucia Fulciho, které vzbudilo rozruch přemírou násilí. Pocta surrealistickému filmu, záměrná absence logického vyprávění, sled krutých záběrů, pocta Antoninu Artaudovi a mimo jiné také Lovecraftovi. Pozor! Film obsahuje scény, které vám doslova budou vrtat hlavou!(MJ)“

22.00 The Beyond (…E tu vivrai nel terrore! L’aldilà…, 1981)
„Film jako splynutí formy s obsahem. Jižanský horor a nechvalně proslulý snímek, který byl dlouhodobě zakázán například ve Velké Británii nebo se dodnes nesmí veřejně promítat v Norsku. Širokoúhlá podívaná (cinemascope) s neopakovatelnou atmosférou bizarní úzkosti, v krásných technicolorových barvách. Zřejmě nejznámější horor Lucia Fulciho z jeho pozdějšího období, vrcholná forma pracující se střihem a hudbou (Fabio Frizzi). Otevřeme společně s hrdinkou příběhu prokletou knihu Eibon a vydejme se do Lovecraftovy makabróní říše! (mao)“

vstup zdarma / v původním znění s titulky

Festival je doprovodným programem výstavy Život je bolestný a přináší zklamání, Massakr vol. 1, Lovecraft v Trafo Gallery (27. 1. – 5. 3. 2017).

více na facebook/kinoavu